پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى به بررسی تأثیرات هنرهای مختلف بر تمدن اسلامی می‌ پردازد. پس از فتوحات مسلمانان، آمیختگی فرهنگ‌ ها و هنرهای ایران، بیزانس و روم با هنر اسلامی، موجب پیدایش معماری‌ های با شکوهی مانند مساجد، مدارس و آرامگاه‌ ها شد. مساجد جامع دمشق، سامرا و قرطبه، به همراه کاخ‌ های بغداد و مدینه‌ الزهرا در اسپانیا، نمونه‌ های برجسته‌ ای از این هنر هستند. این پاورپوینت نشان می‌دهد که چگونه هنر اسلامی با ترکیب عناصر مختلف، به یک سبک منحصر به فرد و جهانی دست یافته است.

پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

هنرهای اسلامی

اقوام و ملل جهان در آشنایى با هنر و بهره ورى از آن تقدّم و تأخّر دارند.
ایرانیان و رومیان، سده ها پیش از ظهور اسلام با هنر آشنا شده بودند و هر یک از این دو قوم، همزمان با ظهور اسلام، سنتهاى هنرى چند صد ساله داشتند.
نخستین عربهاى مسلمان، نگاه خود را بر آثار هنرى جهان هنگامى انداختند که یک دسته از سپاهیان آنان در مشرق، کاخ رها شده پادشاه ساسانى را در تیسفون تصاحب کرد و دسته دیگر در بیزانس پیشروى کرد و صحراى سینا را در نوردید و به سال ١٨ق به مصر رسید و شهر اسکندریه را در اختیار گرفت.
ویژگى منحصر به فرد اسلام و نیز عاملى که موجب گسترش جهانى آن شد، آمیزشى است که از عناصر قومى و جهانى در آن حضور یافته است.
اسلام، آغوش خود را به سوى همگان باز کرد و برابرى و برادرى عموم مؤمنان را در پیشگاه خداوند، از هر نژاد و ملتى که بودند، اعلام کرد.

در نتیجه این روش، میراث هنر اسلامى عبارت بود از شیوه آمیخته صدر مسیحیّت و بیزانسى همراه با بازتابهایى از صورتهاى هنرى یونانی (هلنى) و رومى و مجموعه وسیعى از سنتهاى ایرانى.
عربستان پیش از اسلام، از نظر هنرى سواى خط عربى که بالقوّه آمادگى پذیرش زینتهاى هنرى را داشت، و بعدها، از سده سوم تا نهم هجرى، آن زینتها را یافت، از درون مایگى چندانى برخوردار نبود.
شعر و سرود بیشترین هنر عرب بوده است تا آن که فتوحات مسلمانان آنان را با دیگر مظاهر هنر آشنا ساخت و موجب شد تا آن چادرنشینان ناگهان دیده بر کاخهاى ایرانیان و کلیساها و پرستشگاههاى یونانیان و رومیان با آن همه گوهرهاى درخشان و موزائیکهاى زرین و ظروف شیشه اى و سفالهاى نقاشى شده و عاجهاى کنده کارى شده و ابریشمهاى بافته شده گشودند.

از پایان سده اول هجرى فرمانروایان مسلمان، در نواحى مسخر شده، ساخت مسجدها و کاخهاى با شکوه را آغاز کردند و کوشیدند تا آثارى بزرگتر و با شکوه تر از بناهاى دوران پیش از اسلام به وجود آورند. بیشتر نخستین معماری هاى اسلامى در کشاکش روزگار شکل و هیئت اصلى خود را از دست داده است؛ زیرا سازندگان آنها که استادکاران ایرانى، مصرى، شامى و رومى بوده اند عادت داشته اند که شـیو ه هاى معـمول خـود را در سـاخـتن آن بنـاهـا به کار برند.

از اوایل سده دوم هجرى به بعد که کم کم سنتى معین و مشخص در هنر اسلامى به وجود آمد و رو به کمال گذارد، ناگزیر، آن ویژگى هاى قومى و ملّى را از بناهایى که نیاز به تجدید داشتند مى گرفت و همه را بر سنّت هنر اسلامى منطبق مى ساخت.

فهرست مطالب

هنرهای اسلامی
معمارى
مسجد جامع سامرا
مسجد جامع دمشق
مدینه الزهرا در کوردوبا
معمارى: مساجد
سروده ویکتور هوگو درباره الحمراء
مسجد سلیمانیه
مسجد شیخ لطف الله
معماری: مدرسه
معمارى: آرامگاه ها
معماری مدرن اسلامی
خوشنویسی
نقاشی
هنرهای اسلامی و نفوذ آن در اروپا
علم موسیقی
اسحاق موصلى
عبدالقادر مراغی
آثار عبدالقادر مراغی: جامع الالحان
آثار عبدالقادر مراغی: شرح الادوار
تأثیر موسیقى اسلامى در موسیقى غرب
پیوند مقامات با صوت و لحن قرآن کریم
نُت مقامات موسیقى قرائت قرآن


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 151

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط