مستندات ریاضی (جدید)
مقدمه
اینجانب فاطمه صحراگرد دارای مدرک ……….، مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به دبیر ریاضی آموزشگاه………….. میباشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان قائن است. برای بررسی علل افت نمرات درس ریاضی دانش آموزان در دورهٔ راهنمایی باید به ابعاد گوناگون فردی اجتماعی این مسئله توجّه کرد: ریاضی درسی است که به درک و فهم عمیق مطالب و شناسایی همه جانبه موضوعهای مورد بحث نیاز دارد. مطالب ریاضی تنها با خواندن و حفظ کردن یاد گرفته نمیشوند، بلکه برای یادگیری پایدار باید موضوع مورد یادگیری کاملاً شناخته شود. به علاوه روح تفحّص و اکتشاف و بررسی علمی در دانش آموزان پرورش داده شود، زیرا چنانچه موضوعی را با یک بار بررسی کردن نتوانند به فهم کامل دست یابند، با روشهای گوناگون بتوانند با سعی و کوشش شخصی به شناخت برسند و به عمق مطلب مورد یادگیری پی ببرند. برای همین کار به صرف وقت و انرژی زیادی از طرف یادگیرنده و صبر و حوصله و متانت بسیاری از طرف یاد دهنده نیاز است؛ پس باید مطالب در زمانهای مختلف به صورت مسائل گوناگون مرتبط با موضوع یادگیری تکرار و تمرین شود و به دانش آموزان فرصت داد تا روی موضوع و یا مسئلهٔ مطرح شده فکر و یا تحقیق نمایند تا علاوه بر عادت نمودن به تفکر موجب یادگیری پایدار در آنان و بالاتر از آن سبب پرورش استعداد و خلّاقیت در دانش آموزان گردد. یک معلم ریاضی با بیان این که باید ریاضی را به شکل عملی و کاربردی به دانش آموزان آموخت، میگوید: هنگامی که دانش آموز کاربرد علم ریاضی را در زندگی خود درک کند به یادگیری آن علاقه بیشتری نشان خواهد داد. بنابراین معلم باید این درس را با شیوه مناسبی تدریس کند. وی میافزاید: رابطه ریاضی در درسهای دیگر باید مشخص شود و به دانش آموزان آموخت که در بیشتر درسها مانند علوم تجربی، جغرافیا، ورزش، حرفه و فن و هنر میتوان از این علم بهره برد. وی خاطر نشان میکند: نباید ریاضی را فقط در اعداد و ارقام خلاصه کرد؛ به عنوان مثال هنگامی که به دانش آموزان مفهوم مساحت و محیط را آموزش میدهیم بهتر است آن را در حیاط مدرسه و با اندازه گیری به وسیله متر و به شکل کاربردی و عملی نشان دهیم. وی با اشاره به این که کلاس ریاضی باید از حالت خشک و سنتی خارج و کار گروهی و یادگیری مشارکتی تقویت شود میافزاید: اگر دانش آموزان خودشان به قانون ریاضی برسند و آن را کشف کنند، یادگیریشان عمیق تر میشود، بنابراین بهتر است معلم بیشتر به شکل یک راهنما در کنار دانش آموزان باشد، نه این که فقط به عنوان متکلم وحده در مقابل آنها قرار بگیرد. وی اظهار میدارد: دانش آموزان به دلیل هم سن و سال بودن، زبان یکدیگر را بهتر میفهمند و معلم ریاضی باید از دانش آموزان قوی تر که مطلب را زودتر فرا گرفتهاند برای ارائه مطلب به دانش آموزان دیگر کمک بگیرد.
همچنین معلمان میتوانند از دانش آموزان داوطلب بخواهند که یکی ازدرس های ریاضی را به صورت کنفرانس توضیح دهد و او را به روشهای گوناگون تشویق کنند آن وقت معلمان میتوانند اثرات مثبت این روش را ببینند.
فهرست
مقدمه 2
ارزیابی عمومی 4
وظایف و مسئولیت های شغلی 4
نقاط قوت در زمینه وظایف و مسئولیت های شغلی: 7
نقاط ضعف در زمینه وظایف و مسئولیت های شغلی: 7
روش های انجام کار 8
عناوین تجربیات 13
تجربه 1 روند رشد و توسعه تفکر 13
تجربه 2 هنر آموزش ریاضیات 15
تجربه 3 چرا باید ریاضیات خواند 17
تجربه 4 سه روش آموزش ریاضیات 18
تجربه 5 نقد و بررسی انواع روش تدریس ریاضی 22
تجربه 6 تکنیکهای تدریس به روش مکاشفه ای 26
سه اصل آموزش به روش فعال 29
مشکلات ریاضی و غلبه بر آنها 38
تبین تجارب 43
اقدامات خاصی 45
بیان نکات ویژه و کلیدی 45
برنامه خاص برای آینده 45
ارائه راهکار و برنامه آینده برای تدریس بهتر ریاضی حاصل از تجربیات 46
نتیجه گیری 48
منابع 50
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 52
مطالب مرتبط