این فایل پاورپوینت شامل 34 اسلاید قابل ویرایش و در مورد تثلیث می باشد.
اعتقاد به تثلیث, اساس آموزه های مسیحیت را ساخته و راز نخستین شمرده می شود.
باید بگویم که بر خلاف تصور رایج از آموزه تثلیث, مسیحیان به سه خدا اعتقاد ندارند؛ بلکه آنها به خدای یگانه ای ایمان دارند که از سه اقنوم(شخصیت) برخوردار است: پدر و پسر و روح القدس.
سیر پیدایش تثلیث
در کتاب مقدس هیچ تصریحی به تثلیث نشده است.
ترتولیان: نخستین بار, ترتولیان در قرن دوم میلادی آن را به کار گرفته باشد.
در قرن چهارم کنستانتین امپراطور روم مسیحی شد و مسیحیت دین رسمی رم شناخته شد و در این هنگام منازعات الاهیاتی سر باز کرد .
دو طرف نزاع را آریوس اسقف لیبی و آتاناسیوس شاگرد الکساندر اسقف مصر تشکیل میدادند.
آریوس بر آن بود که تنها “پدر” موجودی ازلی است و “پسر” و “روح القدس” هر دو مخلوق هستند ولی با سایر آفریدگان تمایز دارند و به عبارتی مخلوقی کامل هستند
آتاناسیوس از سر مخالفت با آریوس در آمد و آموزه عیسی خدایی به شکل رسمی آن را پایه گذاری کرد.او معتقد بود چون نجات تنها کار خداست و از جانبی عیسی نجات دهنده ماست بنا بر این عیسی باید خدا باشد. (الستر مک کراث ، در آمدی بر الاهیات مسیحی ، ترجمه عیسی دیباج، ص 365)
کنستانتین برای حفظ حکومتش ابتدا هر دو طرف درگیری را توبیخ کرد و گفت :
این نزاع ها کارهائی است احمقانه در خور کودکان بی تجربه نه شایسته کشیشها (ویل دورانت : تاریخ تمدن ج 3 صفحه 769)
ولی چون نزاع بالا گرفت کنستانتین 300 اسقف ، را به شهر نیقیه (در ترکیه امروزی در حوالی ازمیر ) فراخواند. پس از روزها بحث و گفتگو و نزاع سرانجام با دخالت مستقیم کنستانتین امپراطور روم دیدگاه آتاناسیوس به مثابه رأی رسمی کلیسا پذیرفته شده و بنا گذاشته شد که مسیح به عنوان خدا و همذات با خدا به عنوان اقنوم دوم در کنار خدای پدر به عنوان خدا پرستش شود.
تصویب نهایی تثلیث
با این وجود هیچ یک از اسقفان در نیقیه عقیدة تثلیث را ترویج ندادند. آنان فقط دربارة طبیعت عیسی تصمیم گرفتند ، نه نقش روح القدس.
شورای اورشلیم: در شورای اورشلیم که پس از شورای نیقیه برپا شد رای به نفع نظریه آریوس داده شد و آموزه عیسی خدایی کنار گذاشته شد.
شورای قسطنطنیه : دیر زمانی از این شورا نگذشت که دو باره نزاع بر سر روح القدس در کلیسا آغاز شد و الهی دانی به نام مقدونیوس ( macedonius) الوهیت روح القدس را انکار نمود و بدین منظور شورای قسطنطنیه در سال 381 تشکیل شد و این اصلاحیه ای به اعتقاد نامه نیقیه افزود ” من ایمان دارم به روح القدس ، خداوند و بخشنده حیات که از پدر صادر میگردد “ استوارت الیوت ، راز تثلیث ، ص 79
دائره المعارف کاتولیک در این باره چنین مینویسد:
تثلیث واحد است، ما به سه خدا اعتراف نمیکنیم بلکه به خدای واحد در سه اقنوم «تثلیثی که از نظر جوهر واحد است» (شورای قسطنطینه) پس اقانیم تثلیث در یک الوهیت سهیم نیستند بلکه هر یک از آنها کامل خدا هستند «هریک از اقانیم ثلاثه، همین حقیقت یعنی جوهر و ذات و سرشت الهی هستند».(شورای لاتران) اقانیم ثلاثه واقعاً از هم متمایز هستند «خدا یگانه است اما تنها نیست پدر، پسر و روح القدس فقط نامهائی نیستند که بر کیفیتهای وجود الهی دلالت کنند زیرا آنها واقعاً متمایز از همدیگرند نه پسر پدر است و نه پدر پسر و نه روح القدس پسر یا پدر است»(شورای تولدو) آنها از نظر شما با هم تفاوت دارند «این پدر است که متولد میکند، این پسر است که متولد میشود و این روح القدس است که صادر میشود»(شورای لاتران) وحدت الهی سه گانه است.
تثلیث چیست؟
تثلیت عبارت است از ایمان به سه گزینه زیر
1- در ذات خدا سه شخص متمایز وجود دارد
الف) پدر . پسر.نیست :تمایز پدر از پسر
ب)پدر .روح القدس نیست:تمایز پدر از روح القدس
ج)پسر روح القدس نیست :تمایز پسر از روح القدس
2 – هر شخص کاملا خدا است
الف-) خدای پدر حدای کامل است.
ب)خدای پسر خدای کامل است.
ج) روح القدس خدای کامل است.
۳- فقط یک خدای واحد حقیقی وجود دارد
برخی تصور میکنند که مسیحیان به سه خدا اعتقاد دارند در حالی که اینگونه نیست و مسیحیان یک خدا را میپرستند ولی آن خدا سه شخص ( یا تشخص) دارد.
.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 34
مطالب مرتبط