این پاورپوینت به بررسی برنامه ریزی کیفیت آموزش و تصمیم گیری در سطح های مختلف مدیریتی می پردازد. همچنین به تحلیل محیط یادگیری و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی مانند برنامه ریزی درسی، تربیت معلم و مدیریت منابع اشاره دارد.
مقدمه
از برنامه ریزی آموزشی تعاریف متفاوتی ارائه شده است. بعضی از برنامه ریزان معتقدند که فرایند برنامه ریزی بعد از تعیین هدفها و سیاستهای کلی نظام آموزشی آغاز می شود. چنانکه (Edgar Faure) و همکارانش وظایف و ماموریت فعالیتهای آ.پ را در سه مرحله تعیین کردند:
1-سیاستگذاری های آ.پ
2-تعیین راهبردهای آ.پ
3-برنامه ریزی آ.پ
به موجب این توصیف تعیین هدفها و اولیوتهای آ.پ در مراحل سیاستگذاری و انتخاب راهبردهای آ.پ مشخص می شود و کار برنامه ریز در حقیقت تدابیر و طرحهایی جهت رسیدن به هدفهایی است که قبلا مشخص شده اند اما بعضی دیگر از صاحبنظران برنامه ریزی آموزشی اعتقاد دارند که هدف راهنمای برنامه است و آنرا هدایت می کند به عبارتی دیگر هدف گیری جزء ارکان برنامه ریزی محسوب می شود چنانچه لکت (Leonard Lecth) در تعریفی جامع و کاملتر از برنامه ریزی آموزشی معتقد است برنامه ریزی آموزشی فراگردی است جهت تعیین کردن هدفهای مناسب ، تشخیص مسائل ، نیازها و امکانات و محدودیتهایی که برای رسیدن به آن هدفها وجود دارد.یا احتمالا وجود خواهند داشت و تنظیم کردن فعالیتها و برنامه هایی که جهت رسیدن به هدفها لازم است. ( کورش فتحی و اجارگاه،1377)
اساس برنامه ریزی آموزشی
1- داشتن تصویری از شرایط موجود
2- داشتن تصویری از شرایط مطلوب که نیازمند انجام انواع پژوهش های کمی و کیفی است.
اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی آموزشی
1- بازبینی محدودیت های آموزش رسمی با توجه به بحران های اقتصادی-اجتماعی موجود
2- تعیین ظرفیت و تأثیر آموزش غیر رسمی
3- مشخص نمودن تسهیلات و امکانات آموزشی خودجوش «مدرسه محور»
4- آگاهی بیش تر از منطق و مکانیسم فرایند برنامه ریزی های غیر متمرکز و آثار آن
گام های برنامه ریزی آموزشی
نخستین گام : در برنامه ریزی آموزشی، تشخیص مراحل سیاستگذاری و تحلیل سیاست های آموزشی است.
دومین گام : فرایند ها شامل:1- پژوهش 2- تبدیل داده های گردآوری شده به اطلاعات و دانش مورد استفاده در گفت و شنود ها و تحلیل ها است.
سومین گام : ارزیابی سیاست های انتخاب شده بر حسب:
1- امکان عملی بودن آن ها
2- امکان از عهده برآمدن
3- مرغوبیت آن ها
توجه به کیفیت آموزش
بهبود عملکرد نظام آموزشی مستلزم توجه به توسعه انسانی و استفاده از نظریه های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریت استراتژیک است که تغییراتی را در دیدگاه اقتصاد آموزش و برنامه ریزی آموزشی و توجه به کیفیت آموزش سبب شده است.
افزایش تقاضا برای کمیت و کیفیت آموزش
اگر چه گسترش نظام های آموزشی تحت پوشش مدیریت های متمرکز، موفقیت های نسبی به دست آورده، اما با محدودیت های مالی و به ویژه تأثیر نامناسب بر کیفیت نظام های آموزشی همراه بوده است.
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 19
مطالب مرتبط