پاورپوینت اقتصاد خرد و کاربرد آن
بخشی از متن:
علم اقتصاد (به انگلیسی: Economics) شاخهای از علوم اجتماعی است که به تحلیل تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات میپردازد بهطور کلی علم اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است.
کانون توجه دانش اقتصاد بر این است که عوامل اقتصادی چگونه رفتار و تعامل میکنند و اقتصادهای مختلف چگونه کار میکنند. در این راستا، یک تقسیمبندی اولیه کتابهای پایهای اقتصاد، ۱.اقتصاد خرد در برابر ۲.اقتصاد کلان است.
تقاضا و عرضه
در اقتصاد خرد، عَرضه و تقاضا (به انگلیسی: Supply and demand) یک مدل اقتصادی است که اثر قیمت را بر روی مقدار در بازار رقابتی بررسی میکند. قیمت بر روی مقدار تقاضا از طرف مصرفکنندگان و مقدار تولید از طرف عرضهکنندگان اثر میگذارد. در نتیجه اقتصاد در اثر تلاقی این دو مقدار، در قیمت و مقدار معینی به تعادل میرسد. سایر عوامل مؤثر در تعادل اقتصادی نیز (به غیر از قیمتها) در این مدل باعث تغییر تقاضا و عرضه میشوند.
رفتار مصرف کننده و مطلوبیت
به طور کلی نظریه رفتار مصرف کننده بر اساس میزان مطلوبیت قابل اندازه گیری می باشد که با اعداد انجام می شود. در واقع انسان ها با تقاضا اقدام به اکتساب نیازهای خود می کنند تا بتوانند نیازهای خود را رفع نمایند.بنابراین می توان گفت که تقاضا از نیاز های جوامع بشری نشات می گیرد و رفع آنها باعث افزایش میزان رضایت مندی افراد جامعه می گردد.مفهوم مطلوبیت دارای معانی گستره و وسیعی می باشد که در کوتاه ترین آنها می توان اینگونه گفت که به معنی لذت شخصی است.
به عبارتی می توان گفت: تقاضا ناشی از وجود نیازهای بشری است و بدین سبب انسان برای کالاها و خدمات تقاضا دارد که مصرف آنها ضمن ارضای نیازهای طبیعی فرد، به فرد خشنودی می دهند.به طور کلی انسان در زمان انتخاب کالا و خدمات در تلاش است مواردی را انتخاب کند که بیشتر موجب خشنودی و رضایت خاطر او شود؛ از این رو اینگونه می توان گفت که افراد از طریق اکتساب کالاها و خدمات را به دست می آورند که این عمل را در اقتصاد «مطلوبیت» می نامند.
فهرست مطالب:
تعریف علم اقتصاد و کاربرد آن
سیستم های اقتصادی
تقاضا و عرضه
رفتار مصرف کننده و مطلوبیت
بنگاه و تولید
کشش
هزینه
قیمت و تولید
قیمت و تولید انحصاری
قیمت و محصول
خانوار
منحنی بی تفاوتی تولید در اقتصاد خرد
تعيين قيمت و مقدار در بازار رقا بتي
تعيين قيمت و مقدار در بازار انحصاري
تعيين قيمت و مقدار در بازار رقابت انحصاري
تحلیل تقاضا و عرضه
نظریه رفتار بهینه سازی: تحلیل ایستا و پویا
نظریه رفتار مصرف کننده: رجحانها و محدودیتها
نظریه رفتار مصرف کننده: تغییرات درآمد و قیمت
کاربرد نظریه رفتار مصرف کننده
نظریه تولید
نظریه هزینه تولید
تغییرات قیمت عامل تولید و تغییر تکنولوژی
تولید در کوتاهمدت
تولید در بلندمدت
عوامل تولید چیست؟
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 39
مطالب مرتبط