این پاورپوینت شامل 26 اسلاید قابل ویرایش و در مورد آشنایی با مقیاس گذاری چند بعدی می باشد.
تکنیکهایی که به محقق کمک میکند تا دیمانسیون های مخاطب برای ارزیابی را بدست آورد
مقایسة مباحث کیفی طبیعی
تکنیکهای MDS دیمانسیونهای اصلی را توسط یک سری از شباهتها و اولویتهای بدست آمده از قضاوت مخاطبان در مورد یک موضوع استنتاج می نمایند
بعد از جمع آوری دادهها MDS کمک میکند تا مشخص شود:
مخاطب در ارزیابی موضوعات، از چه دیمانسیونهایی استفاده کند.
در یک شرایط خاص از چند دیمانسون استفاده نماید.
اهمیت نسبی هر دیمانسیون
چگونه موضوعات به لحاظ مفهومی به هم مربوط می شوند؟
MDS چیست؟
MDS (نقشهکشی ادراکی) رویهای است که به محقق اجازه میدهد تا ارتباط ادراکی موضوعات را به صورت تصویر تعیین کند.
هدف MDS تبدیل قضاوت مصرف کننده ها در مورد شباهتها و اولویتها ، به فواصلی که در فضای چند مقیاسی مصرف کننده نشان داده میشود، است.
MDS بر پایه مقایسه اشیا با هم می باشد . هر شی (محصولات، خدمات، تصاویر) می تواند ابعاد مشاهده ای و ادراکی داشته باشد.
دیمانسیون های مشاهده ای و ادراکی
دیمانسیون مشاهده ای : مشخصات ظاهری کالا (رنگ ،توان موتور، ابعاد و …)
دیمانسیون ادراکی : مربوط به احساس مشتری از کالا (کیفیت، گرانی و …)
تفاوتهای فردی: دیمانسیون های ادراکی مشتریان ممکن است با دیمانسیونهای مشاهدای فرض شده توسط محقق منطبق نشود.
وابستگی : ارزیابی دیمانسیونها مستقل نیستند. دیمانسیون های ادراکی و مشاهده ای بر روی هم تأثیر میگذارند .
تاریخچه MDS
دو ریشه تاریخی مهم در روانشناسی دارد. نخست در psychophysics و دیگری در Psychometrics .
رویکرد Psychophysical منجر به بهبودهای الگوریتمیکی شد که به زودی تحت عنوان مقیاس گذاری چند بعدی شناخته شد.
رویکرد psychometric ترجیح می دهد الگوریتم تولیدی خودش را تحت عنوان ” آنالیز کوتاهترین فاصله” نامگذاری نماید.
نگاهی ساده به عملکردMDS با یک مثال
محققین بازرایابی علاقهمند به فهمیدن تمایلات مشتریان در شش فروشگاه آب نبات فروشی(کاندی) هستند.
داده ها نوعاً توسط پاسخهای مخاطب مثل موارد زیر است:
درجة شباهت محصول A و B در یک مقیاسی 10 نقطهای
محصول A به B شبیه تراست تا به C
من محصول Aرا به B ترجیح می دهم.
فهرست مطالب:
مقیاس گذاری چند بعدی
MDS چیست
دیمانسیون های مشاهده ای و ادراکی
تاریخچه MDS
نگاهی ساده به عملکردMDS
چارچوب تصمیمگیری برای نقشة ادراکی
شناسایی تمام موضوعات مرتبط
شباهت در برابر الویت دادهها
آنالیز تجمعی در برابر تفکیکی
رویکرد غیر ترکیبی یا مستقل از مشخصه
و…
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 26
مطالب مرتبط