این تحقیق در مورد توسل به معصومین می باشد و تاثیر آن را در کنترل و کاهش فشارهای روحی مورد بررسی قرار می دهد.
مقدمه
یکی از مسائلی که تمامی انسانها با آن دست به گریبان اند و پیوسته با آن مواجه می باشند، مسئله رنج و سختی حاصل از مشکلات زندگی است که به تصریح آیه شریفه “لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ” خلقت انسان با آن عجین شده است و هیچ روزی بر آدمی نمی گذرد، مگر آنکه قبل و یا بعد از آن با ابتلائات و امتحاناتی رو به رو گردیده است؛ چرا که اساساً بنای این نشئه بر رنج و مشقت است و آدمی در این دنیا بدون بلا نمی تواند باشد و به فرموده امیر المؤمنین علیه السلام: “[الدُّنْیَا ]دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ؛ دنیا سرایی است که با بلا و سختی پیچیده شده است.” و کسی را یارای گریز از آن نیست. بنابراین، گرفتاریها و مشکلات زندگی اموری هستند اجتناب ناپذیر که باید با آن رو به رو شد؛ اما باید خردمندانه با آنها برخورد کرد. از این رو، پیشوایان دین که برترین اسوه های زندگانی به شمار می روند، راهکارهایی را برای کنترل و مدیریت شرائط سخت و دشوار زندگی به ما آموخته اند.
توسل و دعا
مهم ترین راهبردی که دین برای مقابله با سختیها و فشارهای زندگی معرفی کرده، “صبر” است که در میان متون دینی (قرآن و روایات) از جایگاه والایی برخوردار می باشد؛ لکن برای دست یافتن به این راهبرد و عَمَلی کردن آن، نیازمند مهارتها و راهکارهایی هستیم که اهل بیت علیهم السلام این روشها را نیز به ما آموخته اند و سیره آنان در بردارنده مهارتها و روشهای مقابله با فشارهای روانی است.
یکی از این راهکارها، کمک گرفتن و استعانت جستن از منابع عظیم تقویت روح و روان است؛ چرا که یکی از اثراتی که شرائط سخت و موقعیتهای ناخوشایند در انسان می گذارد، کاهش توان تحمل انسان است که نتیجه آن عدم صبوری شخص در برابر سختیهاست.
از این رو، چنین فردی نیازمند قدرتی است که ناتوانی او را جبران کند و توان بردباری وی را تقویت نماید. از جمله این عوامل، صبر و نماز می باشد که قرآن کریم نیز به صراحت از این دو به عنوان دو منبع مهم استعانت یاد کرده است: “یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ”؛ “ای افرادی که ایمان آورده اید! از صبر و نماز کمک بگیرید! [زیرا خداوند با صابران است.” اما یکی دیگر از این عوامل تقویت توان روحی، “دعا” و توسل به ائمه و معصومین می باشد.
اگرچه توسل به شیوه های ماورائی و یا روی آوردن به مظاهر خرافی ریشه در فطرت آدمی دارد اما اگر به درستی هدایت نشود؛ بیماران روحی را در گردابی ظلمانی فرو می برد.ادیان الهی برای پاسخ به فطرت معنویت گرای آدمی راهکارهای مختلفی را ارایه کرده اند .حضور مسلمانان در مساجد و اماکن مقدس و اجرای برخی مناسک مذهبی همچون حج ،حضور مسیحیان در کلیسا،و یا رفتارهای کلیمیان و…همه برای پاسخ به ندای درونی بشر است.
شیعیان علاوه بر داشته های معنوی دیگران، فضاها و فرصت هایی برای ابراز ارادت و همصحبتی دارند که می توانند واگویه هایی که فقط بین خود و خدایشان هست را باآنان درمیان گذارند.
وجود بارگاه ائمه معصومین علیهم السلام در مشهدمقدس،عتبات عالیات و مدینه منوره و همچنین آرامگاههای امامزادگان در نقاط مختلف ،برپایی مراسم های خاص همچون ولادت ها و شهادت های ائمه اطهار فرصت هایی استثنایی است که تنها در اختیار شیعیان است.
یکی از فرصت های ارزشمند به ویژه در بین شیعیان ،زیارت قبور ائمه طاهرین هست که اگر با علم ومعرفت انجام شود آثار و برکاتی جسمانی و معنوی برای مزور به همراه دارد.
نفس قرارگرفتن در مشاهد متبرکه موجب آرمش درونی است و اگر این حضور با ارتباط عاشقانه با آن حضرات معصومین و خدای متعال برقرار سود و قطره اشکی جاری گردد قطعا موجب تخلیه آلام و دردهای روحی و روانی فرد می گردد و ارتباط چنین شخصی با اطرفیان و جامعه حداقل برای ساعاتی ارتباطی صمیمی و بدور از پرخاشگری خواهد بود.
فهرست مطالب
مقدمه
توسل و دعا
زیارت در لسان روایات
عبادت و تخلیه روحی
نتیجه گیری
منابع
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 11
مطالب مرتبط