مقاله سیستم اطلاعات مدیریت به بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی در مدیریت سازمان ها می پردازد. این سیستمها با فراهم کردن اطلاعات لازم برای تصمیمگیری در سطوح عملیاتی، تاکتیکی و راهبردی، به بهبود کارایی و اثربخشی سازمان کمک میکنند. مقاله به توضیح مفاهیم پایهای مانند اطلاعات، مدیریت اطلاعات، و سیستمهای اطلاعاتی پرداخته و اهمیت آنها را در فرآیندهای سازمانی و تصمیمگیریها برجسته میسازد. همچنین، تأثیرات پیشرفت فناوری بر مدیریت اطلاعات و نیاز به سیستمهای اطلاعاتی منسجم و کارآمد در سازمانها مورد بحث قرار گرفته است.
سیستم اطلاعات مدیریت
در گذشته، دیدگاه سنتی مدیریت بر این باور بود که مدیریت یک ذوق است و هر که این ذوق را داشته باشد، مدیر خوبی است. برخی مدیریت را یک استعداد ذاتی میدانستند که برخی افراد به طور بالقوه یا بالفعل از آن برخوردار هستند. عدهای نیز بر این باور بودند که مدیریت یک نوع هنر است و هر که از این هنر برخوردار باشد، میتواند مدیر موفقی باشد. اما امروزه ثابت شده که مدیریت علاوه بر این موارد، یک توانمندی علمی همراه با فرآیندنگری و فراگرداندیشی است.
مدیریت علمی باید متکی به علوم و به ویژه علم مدیریت باشد. متاسفانه در طول ۵۰ سال گذشته که علم مدیریت پیشرفت چشمگیری داشته است، در کشور ما همان مدیریت سنتی اعمال شده است. وبلاگ دانش مدیریت با نزدیک به ۳۶ هزار بازدیدکننده از بهمن ماه ۸۲ بر روی سرویسدهنده بلاگاسکای شروع به فعالیت کرده و آهسته و پیوسته تاکنون مسیر خود را ادامه داده است. بحثهای علمی پیرامون مباحث مرتبط با مدیریت، معرفی گواهینامههای معتبر جهانی و یادداشتهایی در این وبلاگ تاکنون درج شده است.
نویسنده وبلاگ در مورد نقش تعیین هدف برای رسیدن به موفقیت مینویسد: «یکی از شاخصهای قضاوت و شناخت انسانها، بررسی اهداف و خواستههای آنان است. اهداف نمادهایی هستند که بیانگر مرتبه و درجه تکامل افراد است. لذتبخشترین تجربه بشر در زندگی، دستیابی به اهداف مورد توجه و در نهایت کسب موفقیت در زمان معین است. دستیابی به موفقیت حتی در مورد اهداف به ظاهر کوچک مانند کسب سود مورد انتظار، طراحی و تولید محصولات جدید و یا حتی از بین بردن یک روش نادرست، باعث ایجاد رضایت خاطر، اعتماد به نفس و بالندگی در انسان میشود. آنچه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است، تعیین هدف است.
برای رسیدن به موفقیت باید اهداف را از پیش تعیین کرد، در غیر این صورت آنچه به دست میآوریم فقط یک حادثه است و نه تنها قابل تکرار نیست بلکه اعتماد و رضایت خاطری هم نمیآفریند.» یکی از مسائل مهمی که در سالیان اخیر بحثهای زیادی را به دنبال داشته است، بحث جذب سرمایهگذاری خارجی بوده که نویسنده وبلاگ دانش مدیریت سعی کرده است در مقالهای تاریخچهای از جذب سرمایهگذاری خارجی از گذشته تا به حال و مشکلات و موانعی که در این راه در کشورمان وجود داشته و دارد و همچنین راهکارهایی که برای پیشرفت در زمینه جذب سرمایهگذاری خارجی وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. وجود وبلاگهایی از این دست میتواند برای گذر جامعه از مدیریت سنتی به مدیریت علمی و جایگزینی ضابطه به جای رابطه در تعیین مدیران جامعه مفید و تاثیرگذار باشد.
سیستم اطلاعات مدیریت چیست ؟!
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) به هر سیستمی اطلاق می شود که بتواند اطلاعات برای فعالیتهای انجاتم شده ی مدیران درون یک سازمان را فراهم کند . امروزه فقریبا این اصطلاح به طور انحصاری در سیستمهای رایانه ای مورد استفاده است.
سیستم های اطلاعات مدیریتی راهبردی (SMIS)
یک سیستم یا کاربرد را می توان زمانی راهبردی توصیف کرد که قادر به تغییر راهی که سازمان با آن رقابت می کند باشد .
1. management information systems (MIS)
2. strategic management information systems (SMIS)
تصمیم گیری
- یکی از فعالیتهای اصلی مدیریت تصمیم گیری است . یک تصمیم انتخاب یک راه حل یا اقدام از بین مجموعه ای از اقدامات ممکن و جانشین دیگر است .
- سیستم اطلاعات مدیریت هر سیستمی است که برای پشتیبانی فعالیتهای مدیریت که در یک سازمان انجام می گیرد ، اطلاعات را فراهم می کند .
- از سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) می توان به طرق مختلف در سه سطح عملیاتی ، تاکتیکی و راهبردی استفاده کرد .
- (MIS ) ابزار مهمی در تصمیم گیری است .
- برای اینکه (MIS ) به طور موثری پشتیبان تصمیم گیری باشد مهم است که طراحان آن ماهیت فر آیند تصمیم گیری را مد نظر داشته باشند .
- الگوهای تصمیم گیری بخردانه ، منطق گرایی رضایت بخش و الگوی افزایندگی ، سه الگوی تصمیم گیری هستند .
- همچنین سبک های تصمیم گیری و محیطی که تصمیم گیری در آن روی می دهد مهم است . مدیران ، اطلاعات را در فر آیند تصمیم گیری به کار می برند .
- اطلاعات داده های است که به منظور مفید بودن برای دریافت کننده ی آن پردازش شده است .
- (طرح هایی که از یاری دیگران بهره نگرفته، و دور از دیگران در انزوا رشد کرده باشد به ندرت پدر خوانده پیدا می کند.)
- شاید در تصمیم گیری و اجرای آ ن، تا به حال با خود گفته باشید ” اشتباه من در شیوه تصمیم گیری من بوده ، نه در تصمیماتم”.
جان سی ماکسول، در کتاب “21 قانون انکار ناپذیر رهبری ” با ذکر داستانی در این مورد نوشته است : روش من در تصمیم گیری این بود که کارکنانم را جمع کنم، بینش خود را برای شان مطرح سازم، به سئوالات آنها پاسخ دهم و آنها را تشویق کنم تا در گرفتن تصمیمات و رسیدن به دیدگاه جدید، همکاری کنند. اما در آن فصل سرم خیلی شلوغ بود، به سرعت سه تصمیم مهم گرفتم و آنها را اجرا کردم. از آن جا که همه چیز خوب پیش می رفت، فکر کردم که نیازی نیست، کسی را درگیر این تصمیمات و چگونگی اجرای آنها کنم.
مدت زمان زیادی طول نکشید که احساس کردم افراد به نظر قدری ناآرام هستند. ابتدا فکر کردم، همه باید این مسائل را کنار بگذارند و به کار ادامه دهند، اما بعدا دریافتم که مشکل اصلی خود من هستم و مرتکب اشتباه بزرگی شده ام.
به محض آن که دریافتم اشتباه کرده ام، در یک جمع عمومی، از افراد عذر خواهی و طلب بخشش کردم و فهمیدم وقتی نوبت رهبری و تصمیم گیری برای جمع می رسد، آنجا دیگر نمی توان میان بر زد.
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 30
مطالب مرتبط