دانلود تحقیق شناسایی راههای بهبود کیفیت مدیریت در جامعه آماری
مقدمـه :
یکی از تحولات اساسی و چشمگیر در زمینه مدیریت طی دو دهه گذشته, الگوها و نظریاتی است که پیرامون کیفیت و بهبود کیفی خدمات و تولیدات در سازمانهای صنعتی, غیرصنعتی،تولیدی و خدماتی ارائه دادهاند. از جمله این الگوها،الگوی مدیریت کیفیت فراگیر است.
مدیریت کیفیت فراگیر هر چند که بر پایه کارهای برخی از پیشگامان جنبش بهبود کیفیت مانند دمینگ[۱], جوزان[۲], کرزابی[۳], و دیگران در ژاپن و آمریکا و اروپا پدیدارشد, اما الگوی جامع آن بتدریج و با بهرهگیری از نوآوریهای مدیریت در زمینههای فنون کمی و آماری, ساختاری و معماری نوین سازمان, فنون بهبود و بازسازی سازمان و الگوی مشارکتی و تواناسازی کارکنان که در چند دهه گذشته پرداخته بود شکل گرفته است.
امروزه با بهره گیری از این الگو بسیاری از سازمانهای پیشرو به نتایج و دستاوردهای قابل توجهی نائل شدهاند. مزیت عمده مدیریت کیفیت فراگیر, توجه آن به تمامی جوانب سازمان با تأکید بر بعد کیفی تولیدات و خدمات است که در نهایت به رضایت مشتریان که همان دریافت کنندگان تولیدات و خدمات هستند, منجر میشود. (خانی ،موسی ، ۱۳۷۵, ص ۸۶)
همچنین در این الگو تأکید بر عامل تغییر و بها دادن به عامل انسانی هم به عنوان تصمیمگیرنده و هم به عنوان منبع اصلی قابلیتهای سازمانی خود دلیل دیگری بر کارآمدی کیفیت فراگیر در حل مسایل پیچیده سازمانهای اجتماعی در دوران پرتلاطم امروزی است. جوامع پیشرفته با استفاده از الگوی کیفیت فراگیری برای تولید کالاها و یا انجام کارها و امور, استانداردها و ردهبندیهای مدونی را ارائه نمودند که در قالب آن دستیابی به کیفیت برتر سهلالوصولتر میگردد و این امر تبادل کالا, خدمات و تولید انسان را در سطح جهانی و تسخیر بازارهای بینالمللی و سلطه بر کشورهای جهان سوم میسر میسازد. پس به جا خواهد بود که ما نیز با تلاشهای وسیع و پیگیر استفاده از این مدل نوین را سرلوحه فعالیتهای تولیدی و خدماتی خود قرار داده و در راستای کیفیت در همه محورها بکوشیم.
با توجه به تمام اهمیتی که این مدل دارا است لازم است استفاده از آن در همه سطوح همگانی شود و با آموزشهای لازم تمام سازمانها از مزایای آن به منظور افزایش کارایی همه فعالیتها و امور بهرهمند گردد.
در این فصل از پژوهش،سعی محقق بر آن قرار گرفته است تا ابتدا مبانی نظری پیشینه مدیریت کیفیت فراگیر را مورد مطالعه قرار داده و کلیاتی راجع به آنها مطرح نماید و سپس چکیده تحقیقاتی را که در این زمینه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور انجام شدهاند ارائه دهد.
–
فهرست
چکیده: ۱
مقدمـه : ۲
بیان مسئله : ۵
ضرورت و اهمیت موضوع: ۸
اهداف تحقیق: ۱۱
سؤالات تحقیق: ۱۳
تعاریف مفهومی و عملیاتی : ۱۴
فصـل دوم ۱۸
ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۸
مقدمـه : ۱۹
الف : ادبیات ۲۱
– مفهوم مدیریت : ۲۱
مدیریت آموزشی و اهمیت آن: ۲۲
تاریخچه پیدایش مدیریت کیفیت فراگیر ۲۵
اجزا مدیریت کیفیت فراگیر : ۳۱
۱- تعریف کیفیت: ۳۱
عوامل مؤثر در کیفیت ۳۲
ب ) نقش مدیران میانی : ۳۳
وظایف مدیران میانی و کارشناسان شامل : ۳۳
ج ) نقش نیروی کار : ۳۴
۲- تعریف کنترل ۳۵
نظارت و ارزشیابی : ۳۶
مدیریت مشارکتی: ۳۷
آموزش ضمن خدمت : ۳۸
تعریف مدیریت کیفیت فراگیر ۳۹
کاظمی مدیریت کیفیت فراگیر را به ۳ دسته تقسیم نموده است : ۴۱
اصول مدیریت کیفیت فراگیر ۴۲
نظریهپردازان مدیریت کیفیت فراگیر ۴۴
ویلیام ادوارد دمینگ: ۴۴
اصول چهاردهگانه دمینگ ۴۶
ژوزف جــوران ۵۲
فیلیپ کرازبی ۵۳
کائوروایشی کاوا ۵۶
کنچی تاگوچی ۵۷
ویلیام کان وی ۵۹
ب ) پیشینه تحقیقات ۶۱
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۶۱
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۶۵
چکیده : ۶۸
بحث و نتیجهگیری از فصل: ۶۹
– نتیجهگیری از مطالب نظری ۶۹
فصــل سوم ۷۲
روش اجرای تحقیق ۷۲
مقدمه : ۷۳
روش تحقیق: ۷۳
جامعه آماری: ۷۴
نمونه آماری و نحوه گزینش ۷۴
ابزار جمعآوری اطلاعات: ۷۵
سنجش اعتبار: ۷۵
سنجش پایایی پرسشنامه: ۷۵
تجزیه و تحلیل آماری: ۷۸
روشهای آماری به کار رفته: ۷۸
فصــل چهـارم ۷۹
توصیف و تجزیه و تحلیل دادهها ۷۹
الف) توصیف دادهها: ۸۰
فصــل پنجـم ۱۱۲
نتیجهگیری و پیشنهادها ۱۱۲
مقدمه: ۱۱۳
محدودیتها : ۱۱۷
پیشنهادها: ۱۱۸
پیشنهاد برای پژوهشهای آتی : ۱۲۰
فهرست منابع ۱۲۱
مقالات خارجی : ۱۲۵
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 132
مطالب مرتبط